top of page

Communicatieve skills

Coachende vaardigheden: actief luisteren & feedback geven (NL - FR - ENG)

Inhoud
Voel je je soms onzeker wanneer je een moeilijke boodschap moet overbrengen? Durf je een gesprek niet aan te gaan? Heb je het gevoel dat je je collega’s of medewerkers niet goed begrijpt of omgekeerd? Klagen je collega’s of medewerkers over je gebrek aan empathie of feedback?
 

Geen nood, communiceren kan je leren.
In deze opleiding leer je hoe je gericht vragen kan stellen , welke type vragen er zijn en in welke omstandigheden je ze het best inzet. Hoe toon je empathie en creëer je een harmonieuze sfeer? Hoe belangrijk is lichaamstaal? Hoe geef je feedback? Geef je voldoende en duidelijke positieve feedback? En wat als mijn feedback herkadrerend of confronterend moet zijn?
Tal van vragen waar we mee aan slag gaan en die meteen toepasbaar zijn op jouw persoonlijke thema’s.


Je programma:

* Het belang van vragen stellen en de verschillende soorten vragen
* Krijg de kunst van vragen stellen onder de knie met praktijkoefeningen
* De kracht van empathie en verbinding
* Leer empathie tonen en verbinding maken a.d.h.v. praktijkoefeningen
* Een feedbackstijl per situatie  (motiverend, herkadrerend, confronterend,…)
* Hoe geef je feedback? M.b.v. praktijkoefeni
ngen.

De trainees gaan naar huis met hun “persoonlijk ontwikkelingsplan”.
Deze opleiding richt zich tot (functioneel) leidinggevenden die een team moeten
coachen, aansturen en feedback geven.

​

Trainer

Erika Dooms

Assertief communiceren (NL - FR - ENG)

Inhoud
Op zoek naar die balans tussen “opkomen voor jezelf” en “de mening en, of
vraag van de ander respecteren”? Deze assertiviteitstraining scherpt je
communicatietechnieken aan zodanig dat je op een zelfverzekerde manier
duidelijk kan uitdrukken wat je voelt, wilt en waar je grens ligt terwijl je het
standpunt van de ander respecteert.
In deze opleiding leer je je verantwoordelijkheid te nemen en bewust te kiezen
wanneer je wel of niet een compromis maakt. Je leert hoe je kan wegblijven van een
agressieve of passieve interactiestijl en hoe je naar een verbindende communicatie
kan gaan.


Je programma:
We leren het verschil tussen passief, agressief, passief-agressief; assertief gedrag.
En wat de voor-en nadelen zijn van elke communicatiestijl.
We gaan aan de slag met moeilijke boodschappen. Wat maakt dit zo moeilijk in het algemeen en specifiek voor jou? Aan de hand van een zelfrefectie-oefening staan we stil bij onze saboteurs. We overlopen verschillende valkuilen en bespreken de
technieken om hier beter mee om te gaan.
We leren de LSD-techniek, “luisteren, samenvatten & doorvragen” om te weten wat de behoefte & vraag van de ander nu precies is en blijven zo weg van vooroordelen & interpretaties. Een verbindende communicatie vraagt immers begrip van en voor het standpunt van alle partijen.
Wat is empathie en hoe behouden we een correcte afstand zodat er ruimte is voor zowel begrip & acceptatie van het standpunt van de ander als autonomie en respect voor je eigen behoefte en grens?
In deze complexe en overbevraagde wereld waar we vandaag in leven is het belangrijk grenzen te stellen. We overlopen het stappenplan. Wat bepaalt onze keuze ? En waar leggen we de grens? We oefenen met “nee” zeggen op een respectvolle manier.
De trainees gaan naar huis met hun “persoonlijk ontwikkelingsplan”.
Deze training is een mix van de nodige theoretische onderbouw, praktische oefeningen & rollenspelen, persoonlijke reflectie & groepsgesprekken. De deelnemers zijn aan het einde van de training in staat hun communicatie te
verbeteren door enerzijds bewuster te zijn over hun eigen gevoelens; grenzen en hierover te communiceren. En door anderzijds actiever & empatisch te luisteren hebben ze een beter begrip van de behoefte van de ander. Zo vinden ze een beter evenwicht tussen hun eigen behoeften en die van de anderen waardoor er effectiever gecommuniceerd & gewerkt kan worden, waardoor betere relaties opgebouwd worden, wat uiteindelijk stress reduceert.

​

Trainer

Erika Dooms

bottom of page